Monitoring komputerów w firmie
W czasach, gdy niemal każdy użytkownik internetu korzysta z portali społecznościowych, komunikatorów i przeróżnych witryn, których odwiedzanie niekoniecznie musi się wiązać z pracą, działy IT bywają proszone o pomoc w ograniczeniu do nich dostępu. Zarząd firmy często interesuje także możliwość monitorowania tego, w jaki sposób ich pracownicy korzystają ze służbowych komputerów.
Kontrola aktywności użytkowników jest od zawsze tematem spornym i takim pozostanie chyba na zawsze. Przecież pracownik ma prawo do prywatności, co wynika z obowiązującego prawa pracy oraz kodeksu cywilnego, a z drugiej strony pracodawca ma jednak prawo do kontrolowania wykonywanej przez pracownika pracy, a w szczególności rozmów telefonicznych, wykorzystywania sprzętu komputerowego oraz sieci teleinformatycznej.
Aby monitoring komputerów firmowych odbywał się zgodnie z prawem, pracownik koniecznie musi zostać poinformowany o możliwości przeprowadzania kontroli jeszcze przed ich rozpoczęciem. W ramach czynności monitorujących pracodawca może sprawdzać i rejestrować strony internetowe, które odwiedza pracownik, nie może jednak rejestrować i wykorzystywać danych wprowadzanych przez pracownika np. przy dostępie do kont bankowych czy portali internetowych. Pracodawca może również sprawdzać przepływ służbowej poczty e-mail oraz zapisu kontaktów za pomocą komunikatorów internetowych. Oczywistą jednak nie jest kwestia uprawnień do przeglądania zawartości poczty oraz treści pracowniczych rozmów. W razie wykorzystania służbowej skrzynki do prywatnej korespondencji, pracodawca nie ma prawa do przetwarzania treści takich wiadomości pocztowych.
Twój wpis został dodany i wkrótce pojawi się na stronie
Twoja opinia została dodana i wkrótce pojawi się na karcie firmy